دی جی سئو

آموزش حرفه ای تکنیک های سئو

نحوه استفاده از هنر داستان سرایی برای افزایش نتایج بازاریابی محتوا

  • فاضل احمدزاده

نحوه استفاده از هنر داستان سرایی برای افزایش نتایج بازاریابی محتوا

داستان گویی برای بهبود سئو سایت

داستان سرایی یا استوری تلینگ یکی از تکنیک های عالی بازاریابی محتوا یا Content Marketing است که منجر به افزایش بازدید سایت در گوگل می شود.

گفتن داستان باعث افزایش بازدید سایت و افزایش فروش می شود

بدون داستان ، فروش هم اتفاق نمی افتد.

فکر می کنید که جمله بالا خیلی اغراق آمیز است؟ من اینطور فکر نمی کنم.

در واقع، آریانا هافینگتن می گوید”مردم به داستان توجه می کنند، نه آمار و ارقال و تحلیل، و بازاریابان باید در هنر داستان پردازی (انگلیسی Storytelling) خبره شوند.

آمار نشان می دهد که داستان سرایی می تواند نرخ تبدیل را تا ۳۰ درصد افزایش دهد!

حتی متخصصان بازاریابی تجارت با تجارت یا B2B نیز معتقدند که استراتژی داستان پردازی می تواند فروش آنها را تا ۶۲% افزایش دهد.

جادوی داستان سرایی برای افزایش فروش چیست؟

این مطلب با هدف بررسی دقیق دلیل تاثیر گذاری داستان پردازی به عنوان یک ابزار بازاریابی محتوا ارائه می شود.

همچنین روش های عملی مشترکی را که بازاریابان محتوا به کار می گیرند تا باعث افزایش چشمگیر نرخ تبدیل آنها شود ، توضیح می دهم.

چرا Storytelling؟

داستان گویی بخشی از چارچوب انسانی است.

تاریخچه داستان گویی به ما کمک می کند تا بدانیم که در طول قرن ها چطور اطلاعات ارزشمند را منتقل می کرده ایم.

اجداد ما باهوش بودند. آنها می دانستند که چیزی در مورد قدرت استفاده از داستانها برای انتقال اطلاعات به مخاطبان وجود دارد و آنها بیشترین استفاده را از آن کردند.

به همین دلیل در بسیاری از فرهنگ ها داستان ها بسیار محبوب بودند. و در کتاب های مقدس ، خدا نیز برای تفهیم مطالب مهم از داستان استفاده می کند.

خب چه چیزی داستان سرایی یا استوری تلینگ را انقدر قوی می کند؟

داستان ها ایجاد ارتباط محتوا با افراد را راحت تر می کنند.

(در نتیجه بازدیدکنندگان سایت بیشتر درگیر مطالب می شوند)

داستان یکی از تکنیک های سئو برای افزایش میزان بازدید از سایت است.

چرا؟

داستانی که به خوبی گفته شود، تصویر ذهنی در فکر مخاطب هدف (Target Audience) ایجاد می کند و باعث می شود تا گفته‌های شما را به راحتی بپذیرند.

مثلا به این داستان توجه کنید: “من یک سگی داشتم که هر وقت صبح بیدار می شدم، می دیدم که از هیجان در حال تکان دادن دمش بود”.

الان ذهن شما تصویر این سگ را ساخته و شما برای لحظه ای نمی توانید آن را از ذهن خود دور کنید.

دست خود ما نیست. ذهن ما اینطور کار می کند و مدام در حال تصویر سازی است.

داستان گویی برای سئو سایت

فروش محصول یا خدمات با تصویر سازی

پس وقتی که می خواهید در مورد ویژگی محصول یا خدمات در سایت صحبت کنید، آن را به صورت داستان برای خواننده بیان کنید، و مطمئن باشید که هر چه داستان شما بهتر باشد، تصویر بهتری از محصول در ذهن بازدید کننده نقش خواهد بست.

داستان گویی Storytelling چطور بازاریابی محتوا را دگرگون کرد؟

حال تصور کنید که این قدرت داستان را در انواع محتوا لحاظ کنیم.

به عنوان بازاریابان محتوا، ما به طور مداوم به دنبال راه هایی هستیم تا محتوایی ایجاد کنیم که بتواند به طور موثری با مخاطب هدف تعامل کند و نتایج مناسب را بدست آورد.

نتایج مورد نظر از داستان سرایی

کریس حداد Chris Haddad یک نمونه عالی برای این مطلب است. او با استفاده از تکنیک داستان سرایی، میزان مشتریان خود را ۴۰۰% افزایش داد.

به همین سادگی!

کریس حداد چطور این کار را انجام داد؟

کریس محصولات آموزشی را می فروخت که به زنان آموزش می داد چطور شریک عالی زندگیشان را جذب کنند.

در ابتدا، صفحه فرود Landing Page محصول او فواید خرید این محصول را توضیح می داد.

این صفحه فرود برای کریس ۲% فروش به همراه داشت. خوب نبود!

پس کریس استراتژی خود را تغییر داد.

به جای لیست کردن فواید محصول، او شروع به گفتن داستان همسرش کرد که چطور کریس را شیفته خودش کرده بود.

همین تغییر کوچک باعث شد تا میزان فروش کریس ۸% افزایش پیدا کند.

۳ روش استفاده از داستان در محتوای سایت

کریس فقط یکی از نمونه هایی است که توانستند یا یک تغییر ساده و استفاده از Storytelling، فروش خود را چند برابر کنند.

حال که از میزان اهمیت داستان آگاهی پیدا کردید، چند روش برای استفاده از داستان در محتوا را برای شما می گویم.

۱ – اجازه بدهید مشتریان شما داستان خود را از تجربه محصول شما بگویند

وقتی یک مشتری ، تجربیات خود را در مورد محصول ، خدمت یا برند شما با دیگران به اشتراک می گذارد، تاثیر عالی بر تصمیم گیری مخاطب هدف Target Audience خواهد داشت.

دی جی کالا از همین قابلیت استفاده می کند و میزان فروش خود را افزایش می دهد

متشریان تجربه استفاده از محصول را در زیر آن می نویسند. چه خوب چه بد!

۲ – مشتری مورد علاقه خود را قهرمان کنید

آیا می دانستید که می توانید با استفاده از داستان، باعث شوید تا مخاطب هدف شما نقش بیشتری در استفاده از محصول یا خدمت شما داشته باشد؟

هر داستانی یک قهرمان دارد. و بیشتر مواقع همه عاشق قهرمان داستان هستند.

شما می توانید یک داستانی درست کنید که سفر مشتری را برای حل شدن مشکلش به تصویر بکشد.

این مشتری ، قهرمان داستان شماست.

برای اینکار نیاز است که تمرکز را از خودتان و تجارت تان بردارید و کاملا جای مشتری فکر کنید.

شما تنها یک دوست هستید در راستای موفقیت آنها، نه کسی که “اصل کار” را انجام داده و باعث موفقیت مشتری شده است.

سایت دوست انگلیسی از همین روش برای کمک به مشتریان خود برای نوشتن رزومه انگلیسی و انگیزه نامه تحصیلی استفاده می‌کند.

۳ – بازدیدکنندگان سایت را در سفر خود همراه کنید

دست بازدید کننده سایت خود را بگیرید و آنها را در سفر راهنمایی کنید.

شما می توانید آنها را به سفرهای مختلفی ببرید.

شما می توانید آنها را از طریق مشکلی که دارند به سفر ببرید و مسیر راه حل مشکلاشان را به آنها نشان دهید.

همانطور که آنها شما را در این مسیر دنبال می کنند، ممکن است در طول مسیر متوجه شوند شما کسی هستید که می تواند آنها را در حل مشکلشان کمک کند.

یک روش دیگر این است که آنها را از طریق داستان خودتان همراه کنید.

  • خودتان چطور بیزنس را شروع کردید و چرا؟
  • با چه مشکلاتی مواجه شدید و چطور آنها را حل کردید؟

اشتراک این داستان باعث می شود که بازدید کننده نیز همزاد پنداری کند و مشکل شما را مشکل خودش ببینید و به دنبال راه چاره باشد.

نتیجه گیری داستان نویسی برای افزایش بازدید سایت

Storytelling یک ابزار قدیمی برای جلب توجه خواننده و بازدید کنندگان است.

حال که با قدرت داستان گویی و داستان نویسی آشنا شدید، می توانید از این تکنیک ساده در محتوای خود استفاده کنید.

بنابر Brian Eisenberg “اگر می خواهید بازاریابی محتوا را به طور موثر دنبال کنید، هنر داستان نویسی را در حد عالی یاد بگیرید. حقایق می گویند، داستان می فروشند”.

تمرین بسیار زیادی نیاز است تا یک داستان سرا شوید، اما ارزش آن را در آینده متوجه خواهید شد.

۴ نکته سئو SEO برای افزایش بازدید سایت در ۲۰۲۰

  • فاضل احمدزاده

۴ نکته سئو SEO برای افزایش بازدید سایت در ۲۰۲۰

اشتباهات رایج سئو

اگر مدیریت سایتی را بر عهده دارید، احتمالا همواره به دنبال راههای سریعتر کردن سایت برای افزایش بازدید و رنک بالا در گوگل هستید.

اما از آنجایی که سئو شهرت بالایی دارد و طرفداران بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ممکن است اسیر شایعات شوند.

برای اینکه در سال ۲۰۲۰ بتوانید سایت خود را بهینه کنید و برند معروف تری داشته باشید، حقیقت را در مورد ۴ نکته رایج سئو به شما می گویم.

نکته اول در مورد سئو – نقشه سایت یا XML Sitemap

بسیاری بر این باورند که نقشه سایت ایکس ام ال به طور اتوماتیک و خود به خود رنکینگ سایت را بهبود می دهد.

کار اصلی XML Sitemap کمک به موتورهای جستجو مانند گوگل است تا صفحات وبسایت را Crawl و ایندکس کنند.

موتورهای جستجو دوست دارند ببینند که صفحات تازه به نقشه سایت اضافه شوند ، زیرا این امر نشان می دهد که وب سایت به روز است و ممکن است برای کاربران آنلاین بیشتر مرتبط باشد.

سوال اصلی این است: آیا نقشه سایت XML باعث تقویت و بهبود رنکینگ سایت در گوگل می شود؟

بنابر وبلاگ مرکزی گوگل ، نقشه سایت XML تاثیر مستقیم بر رنکینگ سایت ندارد.

سابمیت Submit کردن نقشه سایت به موتورهای جستجو مانند Google کمک می کند تا درباره URL های مهم در یک وب سایت اطلاع کسب کنند.

این مهم بخصوص زمانی کاربرد بالایی دارد که صفحات مهم سایت توسط خزنده ها قابل رویت و کشف نباشند.

به بیان دیگر، نقشه سایت XML روند خزیدن و کشف Google را تقویت می کند که ممکن است منجر به افزایش دیده شدن سایت شود، اما به خودی خود رنکینگ اورگانیک سایت را بالا نمی برد.

نکته دوم سئو – استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

یک شایعه ای در صنعت سئو SEO وجود دارد که تراکم کلمات کلیدی هر چه بیشتر باشد، سایت زودتر در گوگل بالا می آید.

آیا گوگل سایت من را به دلیل استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی Keywords تنبیه می کند؟

بر خلاف مطالب بسیاری از مقالات و فروم های سئو، هیچ اندازه ای خاص و استانداردی برای تراکم کلمات کلیدی Keyword Density وجود ندارد. در سال ۲۰۱۴، جان مولر از شرکت گوگل گفت:

تراکم کلمات کلیدی، در کل، چیزی است که من روی آن تمرکز نمی کنم. موتورهای جستجو به نوعی از این مسئله پیش پا افتاده عبور کرده اند.

خلاصه اینکه اگر محتوای سایت شما به طور طبیعی و مناسب کاربران نوشته شده باشد، خیلی برای محاسبه کلمات کلیدی در متن خود نکنید و انرژی خود را به آن اختصاص ندهید.

فقط به فکر تولید محتوایی باشید که کاربر پسند باشد تا افزایش بازدید سایت داشته باشید.

نکته سئو سوم – داشتن یک سایت ایمن آنقدرها هم مهم نیست

ببینید بچه ها، الان دیگه سال ۲۰۲۰ هست.

بیایید در مورد اهمیت داشتن یک سایت ایمن در دنیای امروز صحبت کنیم.

هکرهای سایت ها هر روز باهوش تر می شوند.

مهاجمان سایبری مخرب از هر منبع محافظت نشده ای که می توانند بین وب سایت و کاربران شما داشته باشند بهره برداری می‌کنند.

به همین دلیل ، محافظت از وب سایت با تجهیز آن به یک لایه امن سوکتSSL  برای کمک به نظارت و انتقال داده ها با اطمینان و ایمن بین دو نقطه بسیار مهم است.

به بیان دیگر، روزهای HTTP تمام شده و زمان حرکت به HTTPS فرا رسیده است.

پروتکل HTTP به شما اجازه می دهد تا بین سیستم ها در سرتاسر وب ارتباط داشته باشید.

HTTPS از یک گواهی SSL استفاده می کند تا ارتباطی رمزگزاری شده بین سرور و مرورگر به وجود بیاورد.

اگر سایت خود را مجهز به گواهینامه SSL کنید، گوگل برای شما امتیاز کوچکی در نظر می گیرد تا رنک بالاتری بدست بیاورید.

در کل پروتکل HTTPS برای سئو سایت مفید است.

نکته چهارم سئو – گوگل شما را به خاطر داشتن صفحات تکراری تنبیه می کند

دو مطلب را بررسی کنیم.

  • یکی پایین رفتن در رنکینگ به خاطر آپدیت الگوریتم
  • دومی پایین رفتن در رنکینگ به خاطر تنبیه گوگل

گوگل برای ارائه بهترین نتایج جستجو از الگوریتم های بسیاری استفاده می کند.

از معروف ترین الگوریتم های جستجوی گوگل می توان به پنگوئن Penguin ، پاندا Panda، کبوتر Pigeon و چارچوب Layout اشاره کرد.

هر بار که یکی از این الگوریتم ها آپدیت می شوند، بعضی سایت ها تحت تاثیر قرار می گیرند.

بعضی سایت ها در رنکینگ پایین می آیند و برخی دیگر در رنکینگ بالا می روند.

کم شدن رنک سایت به دلیل تنبیه گوگل Google Penalty زمانی اتفاق می افتد سایت شما قوانین Webmaster Guidelines را زیر پا بگذارد.

وقتی سایتی از متدهای گول زننده و انحرافی برای بدست آوردن ترافیک استفاده می کند، گوگل ممکن است با کم کردن رنک سایت باعث شود که سایت تنبیه شود.

در نتیجه سایت شما ممکن است به یکباره از صفحه اول جستجو محو شود.

در مورد صفحات داپلیکیت Duplicate یا تکراری ، باور غلطی وجود دارد که گوگل سایت را تنبیه می کند.

واقعیت این است که گوگل فیلتری برای صفحات تکراری ندارد.

اگر در سایت شما چندین پیج با یک محتوا وجود دارد، گوگل تصمیم می گیرد که یکی از صفحات را در جستجوها نشان دهد.

خزنده ها Crawlers تصمیم می گیرند که کدام صفحه برای چه کلمه کلیدی رنک شوند.

نتیجه گیری

اگر می خواهید که مطالب و سایت شما در صفحه اول گوگل باشند، به شایعات توجه نکنید و فقط برای بازدید کننده ها مطلب بنویسید.

به طور اتوماتیک رنک بالایی پیدا می کنید و بازدید سایت شما افزایش می یابد.

به عنوان متخصص سئو و بازاریابی محتوا باید مطالب مربوط به آپدیت های الگوریتم گوگل را دنبال کنید و از بهترین مقالات سئو مطلع باشید.

آموزش سئو و مدیریت محتوا
تکنیک های جدید سئو
بهترین مقالات سئو SEO
دیجی سئو
ترفندهای SEO
ترجمه مقالات به روز سئو و دیجیتال مارکتینگ
دانلود مقالات بهینه سازی سایت