دی جی سئو

آموزش حرفه ای تکنیک های سئو

راهنمای آنالیز نهایی سایت از نظر سئو 2019

  • فاضل احمدزاده

راهنمای آنالیز نهایی سایت از نظر سئو 2019

امروز میخواهم به شما نشان دهم که چطور ممیزی سئو سایت را به طور دقیق انجام دهید.

در واقع این همان روندی است که به من کمک کرد تا سال گذشته ترافیک سایتم را 74.8 درصد افزایش دهم.

و باید این را بگویم که این آموزش نیاز به کدنویسی و کارهای پیچیده تکنیکی ندارد. بنابراین اگر شما هم مثل من نمی خواهید درگیر مسائل کد زنی شوید، مطالب زیر را خواهید پسندید.

خب شروع کنیم:

قدم 1 – صفحات زامبی سایت خود را پیدا کنید و آنها را حذف کنید

سایت گوگل را باز کنید و عبارت زیر را در آن تایپ کنید.

Site:engpartner.com

این کار به شما نشان می دهد که گوگل چند صفحه ی سایت شما را ایندکس کرده است.

اگر تعداد صفحاتی که توسط گوگل ایندکس شده اند، بیش از انتظارات شماست، نگران نباشید، چون شما تنها نیستید.

در حقیقت ، اکثر سایت ها ، 50 درصد بیش از میزانی که باید ایندکس شود، صفحات ایندکس در گوگل دارند.

در اینجا به این نوع صفحات، پیج های زامبی یا Zombie Pages می گوییم.

از آنجا که این روش تست شده است، پاک کردن صفحات زامبی باعث می شود که ترافیک ارگانیک بالای نصیبتان شود و میزان بازدید سایت شما به طور چشمگیری افزایش یابد.

برای مثال، شان این کار را انجام داده و ترافیک سایت خود را تا 50 درصد افزایش داده است.

چرا پاک کردن صفحات زامبی به سئو کمک میکند؟

خب، گوگل در اینجا عنوان کرده است که سایت هایی را ترجیح می دهد که تعداد صفحات کم و با کیفیت داشته باشند.  

و وقتی که صفحات زامبی را پاک می کنید، شما به گوگل چیزی را می دهید که می خواهد.

نکته حرفه ای سئو: پاک کردن صفحات زامبی ، ادامه این آموزش ممیزی سئو را بسیار راحت تر می کند. صفحات کمتر برابر است با مشکلات کمتر.

با در نظر گرفتن موارد بالا، در ادامه انواع صفحات زامبی را می بینید:

  • صفحات آرشیو شده
  • دسته بندی و تگ صفحات (وردپرس)
  • صفحات نتایج جستجو
  • صفحات منتشر شده قدیمی
  • محتوای از پیش آماده شده یا Boilerplate content
  • محتوای کمتر است 50 لغت (به انگلیسی Thin Content)

حال می توانیم به قدم دوم بپردازیم.

قدم 2 – بررسی کنید که آیا سایت شما Mobile-Friendly هست یا خیر

سئو موبایل مهمتر از هر زمان دیگری است. چرا؟ 

چون 60 درصد جستجو های گوگل امروزه از طریق موبایل انجام می شوند. 

دوم، گوگل الگوریتم Mobile-First را به تازگی به راه انداخته است. 

این به آن معنی است که گوگل از این پس از ورژن موبایل سایت شما برای جستجوی موبایل و دسکتاپ استفاده می کند.

سوال این است: از کجا باید بفهمید که سایت شما Mobile-Friendly است؟

بهترین راه این است که از ابزار موبایل فرندلی یا سازگاری نسخه موبایل سایت گوگل استفاده کنید.


فقط کافی است که آدرس سایت خود را در این ابزار گوگل وارد کنید تا نتیجه سازگاری تم سایتتان با موبایل را متوجه شوید.

من این تست را روی سایت خودم English Partner انجام دادم و نتیجه این بود که بله سایت شما Mobile-Friendly است.

صفحات سازگار با موبایل

قدم سوم: اطمینان کسب کنید که گوگل یک ورژن از سایت شما را ایندکس کند

آیا می دانستید که امکان دارد که گوگل ورژن های متفاوت از سایت شما را ایندکس کند؟

بله درست است.

برای مثال در زیر چهار ورژن از یک سایت را می توانید ببینید:

به نظر من و شما ، این آدرس ها کاملا شبیه به هم هستند. اما برای گوگل این آدرس ها متفاوت هستند.

اگر این آدرس های سایت خود را ریدایرکت نکنید، گوگل هر کدام را مانند یک سایت مجزا در نظر میگیرد.

(اصلا خوب نیست)

خوشبختانه این امر قابل بررسی و درست کردن است.

کافی است که هر چهار فرمت را در مرورگر خود تایپ کنید.

باید تمام این آدرس های به یک سایت ختم شوند.


اگر آدرسی ریدایرکت نشد، نگران نباشید، کافی است از 301 redirect استفاده کنید.

حال وقت حرکت به سمت قدم چهارم سئو است.

قدم 4 - سرعت سایت خود را افزایش دهید

چند سال قبل گوگل تایید کرد که سرعت لود شدن سایت، یکی از فاکتورهای رنکینگ است.

و اخیرا آپدیت جدیدی را ارائه کرده اند که مسئله سرعت لود سایت را مهم تر از گذشته کرده است.

در اینجا روش افزایش سریع سرعت سایت را می توانید بخوانید.

ابتدا، کد اچ تی ام ال سایت خود را تمیز کنید.

به راحتی می توانید با استفاده از Page Speed Insights مشکلات سایت خود را بیابید.

نکته حرفه ای سئو: فقط پیج اصلی سایت خود را بررسی نکنید. دو تا سه صفحه داخلی سایت خود را نیز بررسی کنید. صفحات بلاگ ، کتگوری های صفحات و غیره.

دوم، تست سرعت سایت انجام دهید.

این نوع تست در واقع صفحه ی شما را لود می کند و مشکلاتی که باعث کندی سایت شده را به شما اطلاع می دهد.

سوم، سایز عکس های سایت را کوچک کنید.

عکس های با کیفیت و حجم بالا، سرعت سایت شما را به شدت کاهش می دهند.

برای همین است که به شما توصیه می کنم حجم عکس های سایت خود را با استفاده از Kraken کمپرس کنید.

نکته حرفه ای سئو: اگر هاست ارزان برای سایت خود استفاده کنید، انتظار نداشته باشید که سرعت بالایی دریافت کنید.

قدم 5 - مشکلات ایندکس سایت را پیدا کنید و آنها را حل کنید.

حال نوبت به مرحله ای رسیده که صفحاتی که گوگل ایندکس نکرده را پیدا کنید.

برای این کار از سرویس گوگل کنسول بهره ببرید.

بخش گزارش "Index Coverage" ، صفحاتی که ایندکس نشده اند را به شما نشان می دهد.

برای اینکه سایت خود را بررسی کنید، یکی از ابزارهای رایگان سئو را به شما معرفی می کنم. Screaming Frog Screaming Frog سایت شما را مانند گوگل پیمایش می کند و به شما اعلام می کند که به چه صفحاتی دسترسی نتوانسته داشته باشد.

 

oindex خورده باشد.

در سایت خودم ، چون نمی خواهم که گوگل هر کامنتی را ایندکس کند، تگ noindex در آن صفحه قرار می دهیم.


 قدم 6 - ترافیک ارگانیک سایت خود را بررسی کنید.

حالا وقت آن است که ببنید چقدر ترافیک ارگانیک Organic Traffic برای سایت خود دارید.

Organic Traffic یعنی ترافیک و بازدیدی که بدون تبلیغ و واسطه برای سایت بوجود می آید. در واقع ترافیک و بازدیدی که بواسطه سئو و محتوای مطالب برای سایت بوجود می آید را ترافیک ارگانیک می گویند.

برای بررسی این فاکتور ، به گوگل آنالیتیکس Google Analytics سر بزنید. و در بخش Acquisition یا اکتساب ، به منو All Traffic رفته و Channels را انتخاب کنید.

بر روی گزینه Organic Search کلیک کنید.


همانطور که می بینید، می توانید در این بخش میزان دقیق تعداد افرادی که ماه گذشته از سایت شما بازدید کرده اند را مشاهده کنید.


سپس تاریخ را برای 6 تا 8 ماه گذشته تنظیم کنید. حال می توانید بررسی و آنالیز کنید که ترافیک شما روند صعودی داشته یا نزولی.


همانطور که می بینید، ترافیک سایت من به طور تدریجی در چند ماه گذشته در حال افزایش است.

حالا: اگر ترافیک ارگانیک شما بدون تغییر است، یا در حال کاهش، اصلا نگران نباشید.

هدف این مرحله فقط این است که تشخیص دهید در چه جایی قرار گرفته اید.

اصل کار زمانی شروع می شود که شما آنالیز سایت را انجام داده اید و وضع موجود را شناسایی کرده‌اید.

قدم 7 : بهبود و بهینه سازی سئو درون صفحه ای یا On-Page SEO

بحث On-Page SEO خیلی گسترده است.


احتمالا آنقدری وقت ندارید که تک تک صفحات وب سایت خود را بهینه کنید.

خوشبختانه، مجبور هم نیستید.

در عوض کارهای زیر را باید انجام دهید:

5 تا از مهمترین صفحات وب سایت خود را شناسایی کنید.

این صفحات می توانند مشخصات زیر را داشته باشند:

  • بر روی کلمه کلیدی مهمی هدف گذاری شده باشند.
  • نسبت به گذشته ، ترافیک کمتری دریافت می کنند.
  • همین الان هم رنک و رتبه خوبی در گوگل دارند، اما این پتانسیل را دارند که در 5 تای اول باشند.

برای مثال:

اخیرا مقاله ای را در رابطه با راهنمای استفاده از BuzzSumo منتشر کردم.

گذشته از موارد اولیه (شامل مواردی مثل آوردن کلمه کلیدی در عنوان صفحه)، من کار زیادی برای بهینه سازی این صفحه نکردم. 

و چون که با کلمه کلیدی مورد نظر در صفحه اول گوگل بود ...

 شانس خوبی برای رفتن به بین پنج صفحه اول جستجو را داشت.

حال:

اگر زمان شما کم است و نمی توانید وقت زیادی را صرف بهینه سازی صفحه مورد نظر کنید، بر روی پنج استراتژی زیر تمرکز کنید:

  • کلمه کلیدی مورد نظر را در عنوان متن بیاورید
  • کلمه کلیدی مورد نظر را در بین 100 کلمه ی ابتدایی متن بیاورید.
  • پنج لینک خارجی به صفحه خود اضافه کنید
  • پنج لینک داخلی به صفحه و متن خود اضافه کنید
  • از کلمات کلیدی LSI استفاده کنید.

زمانی که این استراتژی ها را رعایت کردید و به انجام رساندید، وقت آن است که به گام هشتم برویم.

قدم 8 : ردیابی رتبه کلمه کلیدی ایجاد کنید

حال وقت آن است که شروع به ردیابی رتبه کلمه کلیدی در SERP انجام دهید.

در حال حاضر میلیون ها ابزار ردیابی رتبه وجود دارند. اما برای من ، بهترین آنها SEMrush است.

چرا؟

SEMRUSH عالیست چون فقط ردیابی کلمات کلیدی را انجام نمی دهد. (اگرچه که این کار را انجام میدهد)


چیزی که در رابطه با SEMrush جالب است این است که به طور اتوماتیک ، کلمات کلیدی که شما در رتبه بندی آن حضور دارید را پیدا می کند. واقعا عالیست.

قدم 9 : بک لینک یا لینک های ورودی خود را آنالیز کنید.

هیچ شکی در آن نیست.

بک لینک ها هنوز هم خیلی مهم هستند.

در واقع، مطالعه ما بر روی 1 میلیون جستجو نشان می دهد که بک لینک ها موثرترین فاکتور رنکینک و رتبه بندی گوگل هستند.


حال زمان آن است که بک لینک پروفایل خود را آنالیز کنید.

به این صورت:

ابتدا، آدرس صفحه اول سایت خود را در یک ابزار بررسی بک لینک وارد کنید.

(من از Ahref برای این مرحله استفاده می کنم. اما شما می توانید از Majestic SEO یا MoZ استفاده کنید)

و گزارشی از لینک های ورودی به سایت خود دریافت کنید.

سپس دامین های ارجاع کننده و صلاحیت دامین ها را بررسی کنید.

دامین های ارجاع دهنده = تعداد سایت هایی که به شما بک لینک می دهند.


از اینکه این عدد خیلی بالاست نگران نباشید. فعلا در حال بررسی این هستید که ببینید کجا قرار دارید و وضعیت فعلی شما چیست. در واقع در حال Benchmarking هستید.

فاکتور دیگر که باید مدنظر داشته باشید، صلاحیت دامین یا Domain Authority است.


هر ابزاری نام خود را برای صلاحیت دامین یا Domain Authority دارد.

برای مثال Ahref به آن Domain Rating می گوید.

اما همه آنها به یک چیز اشاره می کنند.

صلاحیت دامنه به شما می گوید که سایت شما چقدر صلاحیت دارد. این عدد از ترکیب کیفیت و کمیت بک لینک های شما می آید.

در پایان، به لینک های مخرب و سمی نگاه کنید.

برای این کار، به کلمات که با آنها لینک شده اید نگاه کنید.


خوشبختانه در مورد من کلمات Backlinko و Backlinqo.com در لینک ها وجود دارد و اگر برای شما هم همین است، پس اوضاع خوب است.


اما اگر متوجه شدید که کلمات کلیدی ارجاع شده (مانند SEO blog یا SEO Training company) هستند، این نشان می دهد که لینک های مخرب و سمی دریافت می کنید.

اکثرا بک لینک های شما باید از سایت های واقعی ارجاع شوند.

برای مثال می توانید ببینید که اکثر لینک های من از بلاگ و سایت های جدیدی می آیند که در رابطه با سئو و دیجیتال مارکتینگ می نویسند.

(که خوب است)

اما اگر دیدید که لینک ها از سایت های مخرب می آیند ، می توانید آنها را Disavow کنید.

نکته ی حرفه ای سئو: لینک های مخرب و اسپم بخشی طبیعی از دنیای لینک ها هستند. برای همین اگر لینک مخربی دریافت کردید، نگران و پریشان نشوید.

قدم 10 - لینک های خراب را تعمیر کنید.

 چند سال قبل گوگل گفت که حواسش به لینک های خراب و شکسته است.


در این گزارش گوگل عنوان کرد که ، لینک های خراب برای تجربه کاربر مناسب نیستند که در نهایت می تواند به کیفیت سئو آسیب بزند.

برای همین در اینجا روش تعمیر کردن لینک های خراب را آموزش می دهم.

ابتدا، صفحات ایراد داری که گوگل نمی تواند ایندکس کند را در سایت خود پیدا کنید.

اطلاعات صفحات ایندکس نشده توسط گوگل را می توانید در گوگل کنسول Index Report پیدا کنید.


اگر صفحات سایت شما ایندکس نشده باشد، ارور Google 404 دریافت می کنید.

برخی مواقع شما به دلیل مشخصی صفحه ای را پاک کرده اید (برای مثال صفحات زامبی زیادی را پاک کرده اید)

اگر اینطور باشد، نیازی نیست که کار دیگری انجام دهید. گوگل در نهایت گزارش کردن این صفحات از بین رفته به عنوان مشکل را متوقف می کند.

اما اگر گوگل نتواند به صفحه ای برسد که شما می خواهید در رنکینگ باشد، این یک مشکل خواهد بود.

مرحله بعد، ابزاری را پیدا کنید که لینک های داخلی و خارجی خراب شده را پیدا کند.

می توانید برای این کار از Ahrefs استفاده کنید.

یا یک ابزار رایگان مانند Broken Link Check

هر دوی این ابزارهای کار می کنند.

قدم 11 - آنالیز و تجزیه و تحلیل رقبا (به انگلیسی Competitor Analysis)

حالا وقت آن است که جاسوسی رقبای خود را انجام دهید. 

این کار را به این صورت انجام دهید.

ابتدا، بهترین کلمات کلیدی رقیب خود را پیدا کنید.

این کار را با استفاده از SEMRush می توانید به راحتی انجام دهید.


نیازی به گفتن ندارد که این کار کلمات کلیدی عالی را برای شما مشخص می کند.

سپس، صفحاتی که برای آن کلمات کلیدی در صفحه اول گوگل هستند را پیدا کنید.

بعد ، مشخص کنید که همه ی آن صفحات چه نقاط مشترکی دارند. از این طریق، می توانید بفهمید که چه نوع محتوایی در این محدوده بهتر جواب می دهد.

برای مثال، اگر به چند صفحه با رنک بالای سایت من نگاه کنید، متوجه می شوید که محتوای من:

  • بیش از 3000 هزار لغت دارد
  • دارای تصاویر ساخته شده است.
  • به تحقیقات ، اطلاعات و جملات گوگل اشاره دارد.
  • بیش از حد پیچیده و علمی نیست.

در آخر، باید بررسی کنید که چه کسی به آن صفحات لینک می دهد.

برای این کار، یک آدرس سایت را در Ahref وارد کنید.


و به لینک هایی که به آن آدرس ارجاع داده اند نگاه کنید.


این به شما می گوید که اینفلوئنسرهای بازار بکر شما کیست. از این طریق شما می توانید به ایجاد رابطه با آنها اقدام کنید.

قدم 12 - محتوای سایت خود را 10 برابر بهتر کنید.

به قدم شماره 7 دقت کنید، که شما 5 صفحه مهم سایت خود را با رعایت اصول سئو بهینه کردید.

حال وقت آن است که محتوای خود را 10 برابر بهتر کنید.

چرا؟

جواب ساده است.

برای اینکه در سال 2018 بتوانید در رنکینگ باشید، محتوای شما باید واقعا عالی باشد.

با در نظر گرفتن این مورد، در ادامه روش بهبود محتوای سایت خود را می خوانید:

1 - معرفی خیلی کوتاه

هیچ کس نمی خواهد متون طولانی را در بخش معرفی صفحه بخواند. مانند شکل زیر:

محتوای سئو نشده

در عوض، متن معرفی صفحه خود را کوتاه و شیرین کنید.

2 - پاراگراف های خیلی کوتاه بنویسید.

مردم، در فضای آنلاین نمی خوانند، بلکه نگاه سرسری می کنند و یا به عبارتی Skim می کنند.

و نوشتن پاراگراف های کوتاه به سرسری خوان ها کمک می کند تا بهتر متوجه مطالب شما شوند.


3 - سعی کنید Subhead زیادی در نوشته های خود داشته باشید.

داشتن Subhead به متن شما کمک می کند تا راحت تر قابل هضم باشد.


از Subhead ها به وفور در محتوای خود استفاده کنید.

4 - از عکس ، فیلم و تصاویر در محتوای خود استفاده کنید.

چند رسانه ای بودن محتوای شما را بسیار جذاب تر می کند.

(همچنین، محتوای تصویری به مردم کمک می کند تا راحتتر متوجه مطالب شوند)

برای مثال، در این پست چک لیست سئو، من از تصاویر بسیار زیادی استفاده کردم.

و به دلیل اینکه محتوای من برای خواندن راحت و آسان است، میانگین زمانی که بازدید کننده ها بر روی صفحات من می گذارند، 5:08 دقیقه است.

قدم 13 - سایت خود را برای سیگنال های UX بهینه کنید.

RankBrain الگوریتم جدید AI گوگل است.

برخلاف الگوریتم های گذشته، RankBrain نحوه تبادل کاربران با سایت شما را اندازه گیری میکند.


این به این معناست که:

امروزه برای بدست آوردن رتبه بهتر در گوگل، نیاز دارید که سایت خود را برای سیگنال های UX بهینه کنید.

به بیان دیگر، محتوای شما باید کاربر را راضی و خشنود کند.

اگر این بهینه سازی را انجام دهید، گوگل رتبه شما را به شدت ارتقا می دهد.

برای مثال:

مدتی پیش متوجه شدم که این صفحه سایتم رنک خوبی در گوگل ندارد.

و وقتی که به محتوای خود نگاه کردم، متوجه شدم که چرا ...

محتوای من به بازدید کننده ها چیزی را نمی داد که که می خواستند "کمپین سئو"

همچنین پست من اسکرین شات های قدیمی زیادی داشت.

خلاصه: چون که محتوای من برای UX Signal بهینه نشده بود، گوگل آن را دفن کرد.

بنابراین من تصمیم گرفتم که محتوای قدیم را اورهال کنم.

به طور مشخص من،

  • مطالعه موردی را با یک راهنمای گام به گام تغییر دادم
  • نکته های کاربردی بیشتری را برای مبتدی ها و دانشجویان سئو ایجاد کردم.
  • از صنایع مختلف مثال های زیادی را اضافه کردم.
  • و بسیاری کار دیگر

د

به دلیل اینکه محتوای من برای رضایت کاربران ایجاد شده بود، صفحه من به سرعت از رنک 15 به رتبه 4 در گوگل صعود پیدا کرد.

و اخیرا به رتبه یک گوگل رسیده است. خیلی حال میده!


 قدم 14 - معماری سایت خود را ساده کنید

معماری سایت بحث ساده ای است.

یعنی چطور صفحات شما سازماندهی شده اند.

آنطور که مشخص است، معماری سایت شما برای سئو بسیار مهم است.

چرا؟

به دو دلیل:

یک، معماری سایت برای موتورهای جستجو کمک می کند تا تمام صفحات شما را پیدا و سپس ایندکس کند.

وقتی که معماری سایت شما خیلی شلوغ و درهم باشد، گوگل برای پیدا کردن صفحات به مشکل بر می خورد.


اما وقتی معماری سایت شما صفحات را به هم مرتبط کند، گوگل به راحتی می تواند آن صفحات را پیدا کرده و ایندکس کند.


دوم: معماری به گوگل می گویدکه کدام صفحات بر روی سایت مهمترین هستند.

در کل، هرچه صفحه به پیج اصلی نزدیک تر باشد، مهمتر خواهد بود.

سوال اینجاست:

معماری سایت شما باید چطور باشد؟

در ابتدا هم گفتم که نمی خواهم این متن خیلی تکنیکی و پیچیده باشد، برای همین به زبان ساده می گویم.

شکل سایت شما نباید مثل زیر باشد:

نحوه چینش بد سایت

بلکه باید مثل شکل زیر باشد:

چینش مثبت سایت

خیلی فلت و ساده.

یا یک حالت دیگر بیان این مطلب این است. در کل نباید برای رسیدن از صفحه اصلی به پیج مورد نظر، بیش از سه کلیک حرکت کرد.

در برخی موارد، نیاز به یک توسعه دهنده و برنامه نویس دارید تا ناوبری سایت شما را به طور کامل اورهال کند.

اما خودتان می توانید چند لینک درونی ایجاد کنید تا به صفحات دیگر راه داشته باشند.

تا جایی که کاربران بتوانند با سه کلیک به صفحه مورد نظر برسند، شما مشکلی نخواهید داشت.

  • نمایش : ۷۶۱
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    آموزش سئو و مدیریت محتوا
    تکنیک های جدید سئو
    بهترین مقالات سئو SEO
    دیجی سئو
    ترفندهای SEO
    ترجمه مقالات به روز سئو و دیجیتال مارکتینگ
    دانلود مقالات بهینه سازی سایت